НБУ обговорює оновлення процедур ліцензування та реєстрації страховиків та фінкомпаній |
Національний банк України пропонує до обговорення проєкт змін до нормативно-правових актів, спрямованих на оновлення процедур ліцензування та реєстрації надавачів фінансових послуг. Необхідність їх оновлення викликана низкою факторів, зокрема введенням в дію з 1 серпня 2022 року Закону України “Про платіжні послуги”. Цим законом запроваджуються нові види фінансових платіжних послуг, нова процедура погодження набуття істотної участі в платіжних установах (у тому числі малих платіжних установах), установах електронних грошей, операторах поштового зв’язку, які мають право надавати фінансові платіжні послуги. Також запроваджуються нові вимоги до їх фінансового стану та ділової репутації, а також філій іноземних платіжних установ, установ електронних грошей, філій іноземних установ електронних грошей (далі - надавачі фінансових платіжних послуг), їх власників та керівників. Крім того, під час дії воєнного стану важливо унеможливити ризик здійснення управління надавачами фінансових послуг особами, у яких є громадянство, податкове резидентство або які постійно проживають чи знаходяться в державі, що здійснює збройну агресію проти України (далі – держава-агресор), або особами, зареєстрованими в державі-агресорі. Для досягнення цієї мети пропонується внести зміни до Положення про ліцензування та реєстрацію надавачів фінансових послуг та умови провадження ними діяльності з надання фінансових послуг, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 24 грудня 2021 року №153 (далі – Положення про ліцензування). Зокрема, пропонуються такі зміни: 1) встановити на постійній основі нову ознаку небездоганної ділової репутації: для фізичних осіб – наявність в особи громадянства або податкового резидентства чи місця постійного проживання держави-агресора; 2) врегулювати порядок видачі ліцензії на торгівлю валютними цінностями з метою уніфікації підходу до видачі ліцензії на торгівлю валютними цінностями та загального підходу до видачі ліцензій на інші фінансові послуги; 3) врегулювати процедуру реорганізації надавачів фінансових послуг, надавачів фінансових платіжних послуг; 4) визначити оновлені підходи до оцінки походження джерел коштів для формування статутного капіталу; 5) виключити норми щодо потреби погодження, набуття або збільшення істотної участі в небанківській фінансовій установі (крім страховика), запровадити процедуру погодження Національним банком набуття істотної участі в надавачах фінансових платіжних послуг; 6) передбачити процедуру визнання власника істотної участі в надавачі фінансових послуг (особи, яка незалежно від формального володіння має значний або вирішальний вплив на управління або діяльність надавача); 7) розширити вимоги Положення про ліцензування на надавачів фінансових платіжних послуг, зокрема: до системи корпоративного управління, керівників та порядку їх призначення, до правил суміщення посад, відокремлених підрозділів, до порядку погодження набуття або збільшення істотної участі, критеріїв оцінки фінансового та майнового стану. Також передбачити процедуру скасування рішення про погодження набуття або збільшення істотної участі в надавачі фінансових платіжних послуг у разі виявлення недостовірної інформації та процедуру ліквідації філії іноземної платіжної установи та філії іноземної установи електронних грошей; 8) уточнити порядок дій надавача фінансових послуг і Національного банку в разі виявлення ознак ненадання надавачем фінансових послуг жодної фінансової послуги протягом року з дня отримання ліцензії; 9) передбачити право Національного банку на встановлення тимчасової заборони використання власником істотної участі в небанківській фінансовій установі права голосу та визначити порядок призначення довіреної особи, якій передається право брати участь у голосуванні. Ознайомитися зі змінами можна в матеріалах для обговорення на сайті НБУ. Посилання: Форіншурер |